آتش سوزی مغازه تعویض روغنی در خیابان رسالت مشهد با یک مصدوم (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) برخورد قاطع قضایی با تغییر کاربری ۴۸ هکتار از زمین‌های کشاورزی در شهرستان مشهد واژگونی خودرو در خواف پنج مصدوم برجای گذاشت (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) جزئیات آتش سوزی برج اوپال و ساختمان خیابان ایرانشهر در تهران (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) دستورالعمل ملی البسه استاندارد بیماران به تمامی بیمارستان ها و مراکز تشخیصی و درمانی وزارت بهداشت ابلاغ شد اعلام شرایط جذب سرباز معلم در سال ۱۴۰۳ + جزئیات امحای بیش از ۵۲ تن از کالا‌های انبار‌های اموال تملیکی در مشهد ویدئو | لحظه برخورد صاعقه به مرد روس پیوند قلب با موفقیت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) بهره‌مندی ۱۱ هزار و ۵۰۰ کودک کمتر از هفت سال از پوشش خدمات درمانی رایگان در مشهد هشدار دانشگاه علوم پزشکی مشهد درخصوص خطر غرق شدن در استخر‌های ویلا شخصی و کشاورزی در فصل گرما توزیع بیش از ۶۰۰ هزار قوطی شیر خشک معمولی در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد زلزله ۴.۵ ریشتری در سمنان (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (یکشنبه، ۱۳ خرداد ۱۴۰۳) | تداوم گرما در استان تا پایان هفته رکورد پرواز‌های خارجی در فرودگاه بین المللی مشهد شکسته شد (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) پیش‌بینی وقوع رگبار و رعدوبرق در نقاط مختلف کشور (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) پایان عملیات اعزام حجاج خراسانی | خدمات‌رسانی فرودگاه مشهد به بیش از ۱۱ هزار زائر سرزمین وحی وضعیت سخت کاری عاملی برای ترک شغل و مهاجرت پرستاران| کوچ تلخ سفیدپوشان مشهدی راز تبهکاری‌ها قاضی قلابی در مشهد برملا شد + عکس
سرخط خبرها

قهر چالوس | نگاهی به رانش اخیر جاده چالوس در آستانه سفرهای نوروزی

  • کد خبر: ۱۰۲۴۰۱
  • ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۳
قهر چالوس | نگاهی به رانش اخیر جاده چالوس در آستانه سفرهای نوروزی
جاده چالوس که در خاطره جمعی مردم ایران اهمیت زیادی دارد این روز‌ها به دلیل رانش زمین بسته شده است. جاده‌ای که ۹۰ سال از ساخت آن می‌گذرد و بهانه خلق آثار هنری زیادی بوده است.

سید محمدرضا هاشمی | شهرآرانیوز؛ خیلی از ایرانی‌ها حداقل یک بار در طول زندگی شان از آن گذشته اند. بخش زیادی از خاطرات مردم تهران به آن اختصاص دارد و در ۹۰ سالی که از ساخت آن می‌گذرد، آثار هنری زیادی با محوریت آن ساخته شده است.

آغوش مهربان «جاده چالوس» همیشه به روی مسافران شمال باز بوده، جاده‌ای ۱۶۰ کیلومتری که حالا به یک صندوقچه پر از نوستالژی برای ایرانی‌ها تبدیل شده است.

این جاده زیبا و منحصربه فرد چند روزی است که سرخط خبر‌ها را به خود اختصاص داده است، در پی رانش بی سابقه در روز شنبه ۲۱ اسفندماه بخشی از جاده چالوس مسدود شد. اتفاقی که در آستانه نوروز خیلی‌ها را پریشان کرد، برنامه سفر بسیاری را تحت تأثیر قرار داد و حرف و حدیث‌های زیادی درباره بازگشایی آن مطرح شد.

«محمدرضا محبوب فر»، عضو انجمن آمایش سرزمینی، در گفتگو با ایسنا دلیل وضعیت امروز جاده چالوس را احداث «سد سیاه بیشه»، «نیروگاه‌های برقابی» و بار ترافیکی سنگین دانسته و افزوده است: «این دلایل باعث شده است که آستانه حد تحمل زمین شناسی جاده چالوس از دست برود و باید این جاده بسته باشد. با گسترده شدن ترک‌ها و ایجاد فروچاله‌ها امکان تلفات انسانی وجود دارد. اگر اوضاع در این حد پیچیده و خطرناک باشد، جاده چالوس به زودی به یک خاطره تبدیل می‌شود که نسل‌های جدیدتر چیزی از آن نمی‌دانند.»

براساس آمار‌ها در طول روز بین ۵۰ تا ۶۰هزار خودرو از این جاده عبور می‌کنند که این آمار در تعطیلات نوروز و تابستان پیش رو با توجه به اینکه مردم به زندگی و سفر با ویروس کرونا عادت کرده اند، افزایش چشمگیری خواهد داشت. با توجه به اینکه آزادراه تهران - شمال هنوز در فاز ۲ و ۳ تکمیل نشده با مسدود شدن این قسمت از جاده چالوس قسمت‌های افتتاح شده آزاد راه تهران-شمال هم بلااستفاده خواهد ماند.

زمین شناسان علت رانش زمین اخیر در جاده چالوس را افزایش دخالت‌های انسانی درباره تغییر کاربری اراضی، تخریب جنگل ها، ساخت و ساز غیر اصولی،  احداث سد‌ها در نقاط مختلف سه استان شمالی کشور و همچنین اقدامات افراطی راه سازی و جاده سازی می‌دانند و این یعنی نقطه سرخط؛ دخالت انسانی، موضوعی که وضعیت امروز دریاچه ارومیه، زاینده رود، فرونشست زمین در نقاط مختلف و شرایط بد آب و هوایی در برخی نقاط کشور به همین دلیل است، در نتیجه هیچ کسی جز ما و تصمیمات نادرست ما انسان‌ها درباره وضعیت امروز جاده چالوس مقصر نیست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->